جراحی لثه چیست؟

بهترین دندانپزشک اصفهان | عفونت و خونریزی لثه

جراحی لثه چیست؟

جراحی لثه یا پریودنتال دارای شباهت خاص با هرس کردن درخت دارد. در این حالت مشابه هرس کردن شاخه های اضافی، خشک شده و دارای مشکل به منظور کمک به رشد درخت، بخش هایی از لثه که دارای مشکل هستند، در عمل جراحی لثه حذف یا ترمیم می شوند و به این ترتیب امکان رشد مناسب سایر اجزای لثه فراهم می گردد. علاوه بر این در برخی موارد نیاز به پیوند بافت جدید در محل آسیب دیده وجود دارد.در جراحی لثه نجات دندان ها هدف اصلی دندان پزشک است، اما ایجاد توازن در اثربخشی روش درمانی با هزینه آن می تواند به تعیین حالت مناسب جهت حل مشکل بیمار کمک کند. در این حالت فرد ممکن است از سطح سلامتی کافی برای عمل جراحی لثه برخوردار نباشد و این مسائل نیز می تواند عامل های تعیین کننده در انتخاب روش درمانی جراحی لثه باشد.

دلایل جراحی لثه

• سیگار کشیدن:

سیگار کشیدن یکی از دلایلی است که ممکن است باعث شود فرد به جراحی لثه نیاز پیدا کند. اگر نیاز به یک دلیل دیگر برای ترک سیگار دارید، می بایست بدانید که سیگار کشیدن یکی از مهم ترین فاکتورهای ریسک تاثیرگذار بر ابتلا به بیماری های لثه است. علاوه بر این، سیگار کشیدن می تواند احتمال درمان موفقیت آمیز بیماری را از بین ببرد.

• تغییرات هورمونی در بین دخترها/ خانم ها:

گاهی تغییرات هورمونی باعث می شود فرد به جراحی لثه نیاز پیدا کند. تغییرات هورمونی باعث حساس تر شدن لثه ها و افزایش احتمال ابتلا به ژنژیویت می شوند.

• دیابت:

افراد مبتلا به دیابت در معرض ریسک بالاتر تشکیل عفونت ها هستند که این شرایط شامل ابتلا به بیماری لثه است و ممکن است برای درمان این بیماریها نیاز به جراحی لثه باشد.

• سایر بیماری ها و درمان آنها:

ابتلا به بیماری هایی مثل ایدز و درمان آنها می تواند تاثیر منفی بر سلامت لثه ها داشته باشد. این شرایط در موارد درمان بیماری سرطان نیز مشاهده می شود.

• مصرف دارو:

صدها قلم از داروهای تجویز شده توسط پزشکان و داروهایی که امکان تهیه آنها از داروخانه ها بدون نسخه پزشک وجود دارد، در عمل می توانند ترشح بزاق در دهان را کاهش دهند. بزاق نقش حفاظت از دهان را بر عهده دارد. بدون ترشح بزاق به مقدار کافی، دهان فرد مستعد ابتلا به عفونت هایی مثل بیماری لثه خواهد شد. علاوه بر این مصرف بعضی داروها می تواند باعث رشد غیر عادی بافت لثه شود و به این ترتیب تمیز کردن دندان ها و لثه ها دشوار می گردد.

بهترین دندانپزشک اصفهان | جراحی لثه چیست؟

• استعداد ژنتیک:

بعضی افراد به صورت ژنتیک مستعد ابتلا به بیماری های لثه هستند و بیشتر از سایرین به این بیماری ها مبتلا می شوند و نیاز به جراحلی لثه پیدا می کنند.

دکتر سید بهزاد آیت اللهی

دندانپزشک اصفهان و متخصص درمان ریشه اصفهان